06-43621282 yorma@your-yoga.nl

Het 8-voudige pad van Yoga

Yoga is meer dan oefeningen op een mat. De kern van yoga staat beschreven in het 8-voudige pad. Misschien is het meedoen en genieten van de asana’s (yogahoudingen) op de mat voor jou voldoende en dat is natuurlijk prima. Voor diegene die wat meer willen weten over de achtergrond van yoga zal ik heel kort wat vertellen over deze brede filosofie van yoga.

Het 8-voudige pad –  is geen religie! Yoga is een lifestyle met gewoontes en principes die je jezelf eigen kan maken om zo het beste uit jezelf naar boven te halen. Als yoga beoefenaar hoef je dit pad natuurlijk niet te volgen. En als je yoga beoefent vanwege de fysieke voordelen is dat natuurlijk prima. Zelf vind ik de filosofie heel interessant en probeer mijzelf te ontwikkelen en mijn leven te laten leiden door het 8-voudige pad. Kleine deeltjes deel ik graag met jou in mijn yogalessen. Op deze pagina laat ik je alvast kennismaken met de basis van Yoga.

 

Korte Introductie van het 8-voudige pad

Het achtvoudige pad van Yoga bestaat uit 8 stappen die samen Yoga vormen. Deze 8 stappen zijn:

  1. Yamas = je houding ten opzichte van de wereld
  2. Niyamas =  persoonlijke waarden
  3. Asana = yogahoudingen
  4. Pranayama = controle over je levensenergie met ademtechnieken
  5. Pratyahara = controle over zintuigen
  6. Dharana = concentratie op één ding
  7. Dhyana = meditatie
  8. Samadhi = vrij zijn van illusie en volledig bewust zijn van het hier en nu

Stappen 1 tot 4 komen het meest terug in mijn yogalessen en daarom leg ik ze even uit op deze pagina. Stappen 5 tot 8 neem ik op speelse wijze mee in mijn yogalessen d.m.v. kleine gedichtjes of een zinnetje die een leuke gedachte in gang zetten.

Yama’s

Yama’s is je eigen houding ten opzichte van de wereld en de je medemensen.

De 5 Yama’s zijn

  • Ahimsa: geweldloosheid
  • Satya: de waarheid vertellen
  • Asteya: niet stelen
  • Brahmacharya: zelfbeheersing
  • Aparighara: hebzuchtloosheid

Niyam’s

Niyam’s zijn je natuurlijke gewoontes die je in jezelf naar boven wilt halen.

De 5 Niyam’s zijn

  • Saucha: puurheid
  • Santosha: tevredenheid
  • Tapas: zelfdiscipline
  • Svadhyaya: zelfstudie
  • Ishvarapranidhana: overgave

Er zijn nog meer voorbeelden van Yamas en Niyams maar dit is in grote lijnen de basis van stap 1 en 2 van het 8-voudige pad. De Yama’s en Niyam’s komen terug in mijn lessen als leuke uitdaging voor jezelf om die week thuis mee bezig te zijn.

“If you like a flower, you just pluck it.
But when you love a flower just water it. 

-Buddha-

Asana’s

Asana’s zijn de yogahoudingen die we in Your-Yoga studio doen.

Als yogabeoefenaar heb je meest met Asana’ te maken. Met de Asana’s breng je je lichaam en geest in balans. Door de Asana’s een tijdje aan te houden gebeuren er allemaal mooie en bijzondere dingen in je lichaam. Je lichaam wordt leniger, krijgt meer balans, meer energie en een betere doorbloeding.

Op de yogamat breng je je  aandacht naar het hier en nu. Alles wat er omheen gebeurt valt even in het niets en je concentreert en focust je op het uitvoeren van yogahoudingen. Controle over elk deel van je lichaam. Door zo bewust bezig te zijn ervaar je een heerlijke rust in je lichaam en geest.

Veel yogahoudingen zijn  genoemd naar dieren, goden, helden en planten. Enkele voorbeelden zijn de boomhouding, de krijgsman, de cobra en de sprinkhaan.

In de yogalessen bij Your-Yoga voer je meerdere asana’s uit. in de  Wake-up lessen en Hatha yogalessen oefen je actieve asana’s en in de Yin yogalessen oefen je de meer ontspannen asana’s.

Veel mensen denken dat yoga alleen het uitvoeren van asana’s is. Na het lezen van deze pagina ben je er inmiddels wel achter dat yoga meer is dan alleen fysieke poses.

Pranayama

Pranayama zijn de ademhalingstechnieken in de yoga.

Pranayama geeft je controle over je eigen levensenergie. Prana betekent levensenergie en Ayama betekent beheersing in het Sanskriet. Pranayama reguleert de energiestroom door het lichaam. In de yoga werken we veel met ademhalingstechnieken en is één van de belangrijkste onderdelen. In onze huidige maatschappij met veel luchtvervuiling en stressfactoren verliezen wij aan kracht van onze levensenergie. Kijk maar eens naar jezelf,  wanneer heb je voor het laatst – echt bewust – je hele longinhoud gebruikt?
In het begin van mijn eigen yogaopleiding in India ontdekte ik dat ik voornamelijk alleen ademde vanaf mijn middenrif tot in mijn borst. Inmiddels weet ik dat het gebruiken van je hele longinhoud een geweldig effect heeft. Het goed toepassen van pranayama oefeningen is niet  alleen goed voor je lichaam maar ook voor je geest. Een diepe ademhaling heeft een positieve werking op je parasympathische zenuwstelsel en kalmeert je gedachten. Door de juiste ademtechnieken krijgen je lichaam en je organen voldoende zuurstof. Bij alleen borstademhaling krijgt je lichaam onvoldoende zuurstof en ervaar je vaak allerlei klachten. Door het toepassen van de juiste pranayama krijg je meer energie en ervaar je de lichamelijke voordelen. Laat je bij specifieke ademhalingsoefeningen altijd begeleiden door een gecertificeerde en ervaren docent. Wanneer je adem oefeningen doet, ga je heel bewust je adem sturen.

 

“Breath is the finest gift of nature. Be grateful for this wonderful gift.”

-Amit Ray-

YOGA ADEMHALINGSOEFENING

Dirgha Breath (diepe buikademhaling)

In mijn lessen beginnen we met de basistechniek, de dirgha breath wat diepe buikademhaling betekent. Je kunt deze oefening zittend, staand en liggend uitvoeren. Laten we – het eens samen proberen – nu je dit bericht toch aan het lezen bent. We gaan in onderstaande voorbeeld uit van de zittende variant.

1, Ga rechtop en ontspannen zitten

Ga zitten in kleermakerszit en probeer je knieën mooi in lijn te leggen met je enkels. Zorg dat je mooi rechtop zit met rechte rug van staartbeen tot kruin. Je krijgt een mooi rechte houding als je je zitvlees een beetje onder je billen vandaan laat komen. Schouders even naar achteren rollen en ontspannen laten hangen. Ontspan je gezicht en je kruin richt je naar het plafond.

Adem 3 keer in en uit zoals je normaal ook doet en wees bewust van je houding.

2. Breng de adem naar je buik

Leg beide handen op je buik. Adem diep in en breng je ademhaling naar het bekkengebied onder in je buik. Blaas je hele buik op als een ballon en voel je onderrug meebewegen bij de diepe ademhaling. Echt alleen je buik vullen met lucht niet je ribben of borst. Adem uit.

Doe de diepe buikademhaling 3 keer.

3, Breng dan de adem naar je ribben

Leg je handen op je ribben. Adem diep in en breng je ademhaling naar je ribben. Blaas je ribben zo ver mogelijk op zelfs als je denkt verder kan ik niet, toch ietsje verder proberen. Voel hoe ook de ribben aan de achterzijde en het diafragma (middenrif) van je lichaam meebewegen. Alleen je ribben vullen met lucht niet je buik of borst. Adem rustig uit.

Doe de diepe ademhaling naar je ribben 3 keer.

4. Breng dan de adem naar je borst

Adem in en vul je borstkas met lucht. Alleen je borstkas en niet je ribben of buik. Houd je schouders laag en ontspannen en je nek lang. Adem rustig uit.

Doe de diepe ademhaling naar je borst 3 keer.

5.Buik, ribben en borst combinatie

Tot slot gaan we de ademhalingen van de buik, ribben en borst combineren. Ben je er klaar voor? Ga goed rechtop zitten en haal diep adem door buik, ribben en borst. Houd de adem 3 tellen vast en admen uit voor 4 tellen.

Doe de combinatie 3 keer.

En wat vond je ervan? Lekker he?  Zo voelt t als je hele longinhoud gebruikt. Je kan deze oefening overals doen. Of je nu in de rij van de supermarkt of in de file staat. Je zult versteld staan hoe je je na deze oefening voelt.

Er zijn nog meerdere ademtechnieken zoals Anuloma Viloma, Kapalbhati. In  mijn yogalessen breiden we ademtechnieken stap voor stap uit en passen we de oefeningen aan naar het niveau van de groep.