06-43621282 yorma@your-yoga.nl

Surya Namaskar (de zonnegroet)

In Sanskriet staat Surya voor zon en Namaskar voor groet. Surya Namaskar betekent dus zonnegroet. Traditioneel wordt de zonnegroet oefening in de morgen bij het opkomen van de zon gedaan. Het doel van de zonnegroet is om de energie in het lichaam te activeren. Het is dan ook een uitstekende warming-up voor je verder gaat met andere asana’s.  In de lessen Wake up yoga, Core Yoga , Hatha Yoga en Fribromyalgie doen we de Surya Namaskar aan het begin van de les. Dit is het eerste actieve deel van de les.

De zonnegroet warmt je hele lichaam op en is dat is de bedoeling. Hoe stijf of stram je ook bent, begin de dag met 3 tot 6 zonnegroeten.  Je zult merken dat je lichaam er enorm blij van wordt. Door de routine meerdere malen uit te voeren breng je je hele wervelkolom in beweging. De oefening is eenvoudig en kan je makkelijk thuis doen.

Hoe doe je de zonnegroet

    • Ga rechtop staan met ontspannen schouders en rechte rug. Voeten op heupbreedte en knieën recht (niet overstrekken) en je armen zijn ontspannen naast je lichaam. Adem rustig in en uit en breng je handen samen voor je je borst
    • Adem in en maak dan door je armen naar omhoog en naar acheren te reiken een prachtige achterwaartse stretch
    • Adem uit en maak een voorwaartse buiging en plaats je handen naast je voeten op de grond en je neus naar je knieën. Forceer dit niet, buig gerust -in het begin- je benen een beetje om je handen op de grond te plaatsen.

    • Maak nu een mooie lunge (uitvalpas) en ga vanuit daar naar een plank-houding. Adem in, houd je handen op de grond en breng je  rechterbeen zover mogelijk naar achteren. Houd je adem vast en breng de linkervoet naar achteren.
    •  Maak dan een diepe stretch vanuit je lage rug met je staartbeen omhoog en daarna duw je opwaarts in de cobra-houding. Dat gaat als volgt; Adem uit en breng je knieën, borst en voorhoofd tot op de grond en houd je heupen omhoog. Adem in en richt je bovenlichaam omhoog en breng het hoofd zo ver mogelijk naar achteren.
    • Doe dan de downward facing dog pose om voorwaarts weer in een diep lunge te stappen.
    • Adem uit en zonder de handen of voeten te verplaatsen duw je de heupen richting het plafond.
    • Adem in en breng de rechtervoet naar voren tussen je armen en richt je hoofd op.
    • Adem uit en breng je linkerbeen naast je rechtervoet. Strek beide benen en je voorhoofd richting je knieën.
    • Adem in en maak dan door je armen naar omhoog en naar achteren te reiken weer een prachtige achterwaartse stretch
    • Ga weer rechtop staan en breng je handen samen voor je borst in de basishouding.
    • Begin daarna van voren af aan maar dan met je linkerbeen.

Elk deel van je lichaam (rug, borst, benen, voeten, armen etc) doet actief mee in deze reeks zonnegroeten. De zonnegroet is een opwarming routine die je elke ochtend 4 tot 6 keer kan herhalen en goed thuis kan doen.

Leuk feitje. De zonnegroet is geen asana (yogahouding), zoals sommige wel zeggen. Waarom niet? De zonnegroet is een reeks van oefeningen die in elkaar overvloeien en is geen statische pose. Bij een asana staat elke pose op zich en worden een paar minuten aangehouden. De zonnegroet combineren we met een bewuste ademhaling. Door je te concentreren op je ademhaling kom je  in een heerlijke flow van gedachteloze oefeningen. Deze flow zetten we voort in de workshop 108 Surya Namaskar Ceremonie.

Meer info over de Volle maan Ceremonie. Klik op de knop hiernaast