06-43621282 yorma@your-yoga.nl

YIN YOGA

Yin yoga is een rustige meditatieve vorm van yoga.

Bij de Yin yoga-oefeningen laat je je leiden door je  ademhaling. Je adem is als een oceaan in je lichaam. Als je inademt komt je adem op plaatsen in je lichaam waar spanning zit. Als je uitademt spoel je alle spanning weg.

Fit, Vitaal en Zen

In Yin geloven we in energiebanen ook wel meridianen genoemd. Maar wat zijn dat? Het geloof in meridianen is al eeuwen oud en voor de westerse mensen is dit ook wel bekend vanuit de Chinese geneeswijze die gebruikt word in  acupunctuur en homeopathie. Deze energiebanen lopen – van top tot teen- door ons hele lichaam. Elke meridiaan staat in verbinding met je organen. Yin Yoga zorgt ervoor dat eventuele blokkades in de meridianen vrij komen waardoor de energiestroom en de communicatie naar je organen weer vrij kan stromen. Na een Yin yogales heb je meer levensenergie in je lichaam en voel je je fit, vitaal en zen.

In de les is het mogelijk dat je tijdens een asana (yogahouding) op een bepaald punt spanning voelt (geen pijn!). Die spanning is een blokkade. Met je ademhaling ga je naar het spanningspunt toe. Met elke uitademing kom je dieper in ontspanning en merk je dat de spanning langzaam los laat. Door de yogahoudingen 3 tot 5 minuten aan te houden is er genoeg tijd om op een rustige manier de blokkades los te maken. Tegen het eind van de asana ebt de spanning weg en kan de energie weer vrij stromen.

Yin Yoga draait om bewustwording van je lichaam, tijd om echt te voelen en loslaten. Met Yin Yoga kom je totaal tot ontspanning. Deze rustige yogavorm (yin) is goed te combineren met een actieve yogavorm (yang) of sport.

 

Inhale the future Exhale the past!

De YIN yogales bij Your-Yoga

In de les variëren we de in totaal 27 yogahoudingen die 3 tot 5 minuten worden aangehouden. Door het langer aanhouden van de poses ontspannen de spieren en het dieper liggende bindweefsel  Het bindweefsel wordt gerekt en gehydrateerd en blijven de gewrichten soepel. In mijn Yin yoga lessen gaan we niet op zoek naar je maximale grens maar blijf je op 80% van wat je werkelijk kan.

Bij de yogaoefeningen – indien nodig – gebruiken we kussens, blokken en bolsters om je lichaam te ondersteunen. Hierdoor is Yin yoga voor iedereen mogelijk en bij bepaalde klachten passen we de poses zo aan dat je binnen je eigen grens blijft. Omdat we de poses 3 tot 5 minuten aanhouden adviseren we je om warme kleding te dragen tijdens de Yin-lessen.

We beginnen met een lichte Pranayama (ademhalingsoefening), de zgn. Dirgha Breath. Dit is niet gebruikelijk bij Yin yoga maar vind ik zelf ontzettend fijn. Deze ademhaling komt goed van pas om dieper in je ontspanning te komen als je een blokkade voelt. Ook kalmeert de ademhaling je zenuwstelsel wat ook een zeer ontspannen gevoel geeft. Deze Dirgha Breath kalmeert je hele lichaam en dat is precies wat je wilt, zeker na een een drukke werkdag. Per les wisselen we de 27 poses af d.m.v. thema’ s  of welke organen we willen aanspreken in die les.

De les bestaat uit 8 tot 10 yogahoudingen per les. Na de asana’s is het tijd voor een heerlijke relaxatie en komt je lichaam tot gehele ontspanning en voel je wat de yoga houdingen met je lichaam doet. We sluiten de les af met een heerlijk kopje thee en kan je nog even napraten met je mede yogi’s en yogins’s.

Bekijk het yogarooster voor tijden of meld je direct aan voor Yin Yoga lessen